Böcker som imponerar

07.06.2016 08:42

Ibland läser jag en bok och blir riktigt avundsjuk.

En sådan är Liv efter liv av Kate Atkinson. Vilken fantastisk konstruktion! Jag kan inte begripa att hon lyckas få ihop hela väven av omfödelser och nya versioner av huvudkaraktärens liv. I vanliga fall när jag tänker konstruktion och bok i samma tanke är det inte ett bra betyg, utan snarare ett tecken på att historien känns krystad och just konstruerad. Men här! OJ!

Har ni läst den?

Om inte så gör det, om så bara för att se vilken fantastisk historia Kate Atkinson har lyckats skapa. Det handlar alltså om en kvinna som lever en mängd olika versioner av sitt liv. Ibland dör hon som nyfödd, ibland som vuxen, men ständigt är det bara små, små detaljer som avgör vilken riktning hennes liv ska ta. I några versioner vävs hennes liv samman med Hitlers.

Det är skrämmande och fascinerande på samma gång.

Jag hade faktiskt usel koll på Kate Atkinson. Av någon anledning hade jag fått för mig att hon skrev mycket mer lättsam litteratur. Så fel jag hade! Jag har ett svagt minne av att jag för längesedan började läsa I museets dolda vrår, men inte tyckte om den. Fast jag är faktiskt inte säker. Nu känns det i alla fall som att jag borde läsa den omedelbart, för att inte missa fler bokpärlor!

Det finns också en slags fortsättning på Liv efter liv, som handlar om huvudkaraktärens bror. Jag vet inte om den finns översatt till svenska ännu, men den står definitivt med på min att läsa-lista.

Vilka böcker har tagit er med storm?

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar