Den romantiska författarmyten vs teknikens fördelar

16.05.2016 09:58

Det finns en del romantiska bilder av författandet, men modern teknik är faktiskt ganska bra att ha.

Det går ju inte an att hela tiden sitta med det vaxade anteckningsblocket och reservoarpennan på ett café och klottra ner klokheter medan det svarta kaffet kallnar och röken från cigarillen hänger tät över huvudet. (Som att jag någonsin gör det, bara en sådan sak som att jag helst sitter ensam, inte röker och gärna vill ha mjölk i kaffet sätter ju käppar i hjulet för mig som författarmyt. Får jobba lite på det.)

Fyra tekniksaker som jag ogärna skulle vara utan under skrivandet är:

  • Datorn
  • Scrivener
  • Skrivaren
  • Letto läsplatta

Datorn jag använder är en sådan som är platta och dator i ett, den är liten och smidig och lätt att ta med sig. När jag sätter mig vid en vanlig bärbar, typ 15-tums, känns den gigantisk. Jag föredrar min lilla!

Scrivener har ni säkert hört talas om, ni som också skriver.

Det är ett drömprogram, om ni frågar mig, där det finns massor med bra funktioner för att strukturera, flytta om och ha koll på innehållet i manuset. För er som ännu inte testat finns det här, brukar gå att ladda ner i en månad gratis för att prova. (Jag är inte sponsrad, jag bara älskar programmet…)

Skrivaren köpte jag i ”tredje manuset klart”-present till mig själv i vintras.

Det var verkligen välbehövligt. Den gamla fick jag i 30-årspresent - tänker inte avslöja hur gammal det gör den, men man kan säga att det är dags för skrivarnas motsvarighet till pension - och huvudsaken då var att den kunde skriva ut foton.

Numera har jag lite andra önskemål. Som exempelvis att det inte ska ta 2,5 timme att skriva ut 300 sidor manus… Totalt hopplöst när det fortfarande finns en hel del förlag som bara tar emot utskrivna manus. Snabbhet var därför högprioriterat, liksom ett betydligt större pappersfack. Nu har jag en skrivare anpassad för mindre företag, med kapacitet för 500 papper och 23 sidor svartvitt/sek. Underlättar enormt!

Min Letto läsplatta (som är Adlibris egen variant) är kanske inte självklar som verktyg för skrivandet.

Men det jag har kommit på är att jag via Scrivener kan konvertera mina egna manus till e-boksformat och lägga över dem på läsplattan. Att läsa dem där får dem att se ut mer som en ”riktig” bok än när jag skriver ut på papper, och därför brukar jag på slutet läsa manusen där. Då ser jag saker som jag inte sett innan, sådant jag skulle ha reagerat på om jag läst en bok av någon annan. Hur bra som helst!

Vilka teknikprylar kan ni inte skriva utan?

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Scrivener

Datum: 20.09.2016 | Av: JB

Fler tips om Scrivener: https://www.jb.silfversparre.com/tag/scrivener

Ny kommentar