En idé kan bli tusen böcker

30.05.2016 08:48

Ja, som rubriken säger: En idé kan inte bara bli en bok, utan mängder av olika bokmanus.

Det beror på vem som skriver den, hur den skrivs, vilka karaktärer man väljer, vilken tidsepok, språket, formen och så vidare. Jag har tänkt på det innan men det blir ännu mer tydligt nu när jag försöker strukturera min omarbetning av ett tidigare manus. (Läs mer om det här.) Helt plötsligt känns det som att jag håller på att göra en ny bok, fast med samma grundpremisser. Spännande!

En del är rädda att någon ska stjäla deras bokidé.

Lugn, säger jag. Inte ens om du själv skulle försöka skriva samma bok en gång till utifrån exakt samma idé skulle det bli samma manus. Du skulle ändra, lägga till, komma på alternativa handlingar. Det är precis samma sak som med alla som skriver utifrån snarlika idéer: Resultaten blir oftast helt olika.

Tänk bara på skrivövningar i skolan.

Du har säkert varit med om att läraren gett er riktlinjer för en uppsats. Sedan har ni fått skapa själva. Och inte har väl resultaten varit kopior av varandra? Idéer är det som får igång skapandet, som manuset bygger på, men resultatet handlar mer om hur du förvaltar dem.

Är det något man ska vaka över så är det inte idéerna, utan texten som uppstått ur dem. Det är ju faktiskt den som man sliter så hårt med!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar