Författarintervju med Terese Marvelin

04.11.2015 11:30

Terese Marvelin är den tuffa tjejen som skriver böcker om kärlek och romantik. Jag har frågat ut henne om hur just hon ser på skrivandet. Missa inte hennes råd till dig som drömmer om att skriva färdigt den där boken!

 

författare, egenutgivning, bok, manus, boksläpp, författarintervju

 

Din andra bok Allt som glimmar släpps den 14 november, kan du berätta om den?

Precis som min förra bok så är det en chic-lit roman. Boken handlar om Cornelia som ska åka till Skottland och gifta sig. Dessvärre träffar hon den mycket äventyrlig skotten Alec. Alec fascinerar henne oerhört mycket och detta gör att hon, några dagar innan sitt bröllop, börjar tvivla på hur hon vill leva resten av sitt liv. För att reda ut sina tankar och vinna tid tvingas hon börja ljuga för alla i sin omgivning. Men lögner föder lögner och hennes situation blir snabbt ohållbar.

 

Hur ser din skrivprocess ut?

Jag har alltid en väldigt diffus idé om innehållet när jag börjar skriva en bok. Oftast bara en grundstory som sedan utvecklas allt eftersom jag skriver. Jag skriver ingen synopsis och gör inga stora ”mindmaps” eller liknande. När jag väl skriver så går det fort. Mitt första utkast är alltid väldigt bristfälligt på grund av det. Men jag vill inte stanna upp och fundera för mycket när jag väl skriver, då tappar jag mitt flyt.

Ett välkänt råd bland författare är att vänta en längre stund (kanske en månad) innan man börjar redigera. Jag har oftast för kort tålamod och tycker att två dagars väntan räcker innan jag vill börja redigera. Då är manuset fullt av stavfel, frågetecken (bokstavligt talat) och röda markeringar om saker som behöver kollas upp. 

 

Varför har du valt egenutgivning istället för traditionellt förlag?

När jag skrev min debutroman så var det egentligen inte min tanke alls att varken få den utgiven eller ge ut den själv. Jag ville helt enkelt bara skriva för min egen skull, för att uppfylla den dröm som jag haft sedan så länge tillbaka. Med tiden märkte jag däremot att jag var duktig på det jag gjorde och skickade då in manuset till några få förlag. Det var mycket halvhjärtat gjort då jag inte ens använt testläsare, lektör eller korrekturläsare då. Jag ville egentligen inte bli antagen men tänkte att det var så man ”skulle” göra. När jag fick nej blev jag på något sätt lättad då jag innerst inne ville ge ut min bok själv. Jag ville lära mig mer om branschen och hur det går till när man ger ut/säljer/marknadsför en bok. Jag ville göra allt det här till mitt företag och min framgångssaga och sedan har jag kanske ett litet kontrollbehov som möjligtvis bidrog...

 

Varför skriver du?

Jag skriver för att:

 

1.      Det har varit en dröm sedan så rysligt långt tillbaka att skriva en bok.

 

2.      Det är roligt att skriva, få utlopp för sin kreativitet och en fantastisk känsla när man sedan får se sin slutprodukt.

 

3.      Jag får panik av att vara still och av att ha tråkigt så jag behöver något som sysselsätter både kroppen och hjärnan.

 

Hur skulle du beskriva dig själv?

Jag skulle beskriva mig själv som en stark och tuff tjej med ett enormt stort hjärta och ett temperament som en italienska.

 

Vad gör du när du inte skriver?

Jag arbetar heltid som skyddsvakt och extraknäcker som brandvärnsman.

Förutom mina arbeten där jag faktiskt måste dyka upp på en viss tid planeras allt annat i mitt liv efter min träning.

Efter jobb, träning och skrivande kan man tro att dygnets timmar tagit slut men ibland har jag faktiskt några till övers. I så fall skjuter jag pistol, kollar på tv-serier eller filmer, läser böcker, geocachar, eller hänger med familj och vänner.

 

Vilken bok läser du själv just nu?

Jag ska precis börja på en bok av min absoluta favoritförfattare. Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes. Keyes är för mig den största och bästa författaren inom genren chic-lit.

 

När under dygnet skriver du som bäst?

Jag är precis lika trött som alla andra när klockan ringer 5 på morgonen men så fort jag rest mig från sängen är jag pigg och glad. Då är jag väldigt produktiv och jag föredrar att göra alla mina sysslor på förmiddagen.

 

Vad måste du ha när du skriver, förutom papper, penna och dator?

Papper och penna behöver jag inte. Om jag skriver anteckningar så gör jag det i ett dokument på datorn, så datorn är ett måste. Utöver det behöver jag ingenting. Mätt i magen, nykissad och ett glas med något att dricka föredras men det är inget måste. Det kommer ändå alltid upp saker som stör under skrivandet. Telefonen ringer, posten dimper ner på hallmattan (måste kollas) eller så behöver man springa och släppa ut katten. Distraktioner går inte att undkomma.

 

Har du några råd till alla som bär på författardrömmar?

Jag har så många råd men det viktigaste av allt är att inte låta det bara vara drömmar. Man får aldrig tillräckligt med tid för att känna att man kan skriva en bok så man måste helt enkelt skaffa sig tid genom att nedprioritera annat och helt enkelt bara skriva. Många går och väntar på att en nu-gör-jag-det-känsla ska infinna sig. Det är enligt mig helt meningslöst. Det gäller bara att sätta sig ner med papper och penna eller ett tomt dokument och börja. Börja med vad som helst precis var som helst så kommer det, förhoppningsvis, att släppa sedan och en roman kommer att rinna ur fingrarna på dig.

Jag har alltid en mycket vag plan för handlingen i min bok när jag börjar men ju mer jag skriver desto fler idéer får jag. Det spelar ingen roll hur awesome den första meningen blir, det behöver i slutändan inte ens vara en mening som du vill ha kvar över huvud taget i alla fall. Jag har till exempel tagit bort mitt första kapitel i båda mina böcker i slutändan. För när jag väl var igång så kom jag på något som var så mycket bättre. Så mitt råd är helt enkelt – gör det!

 

Till sist, fem snabba med Terese (hennes val i fetstil):

 

Strukturerat synopsis eller skriva på känn

Ergonomisk kontorsstol eller bekväm fåtölj

Vänta på inspiration eller skriva hela tiden

Styra karaktärerna eller låta karaktärerna bestämma

Skriva ensam eller skriva i grupp

 

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar