Hur får man en blurb som debutant?

25.07.2018 11:16

Min tanke har hela tiden varit att en författardebutant behöver all skjuts på vägen som det går att få.

Jag har ju inte skrivit boken för byrålådan, utan för att lyfta någonting som jag tycker är viktigt. Den är skriven för att bli läst, sedd, diskuterad. Alltså vill jag att den ska få så stor spridning som möjligt.

Ett sätt för en okänd, ny författare att sticka ut är att ha en blurb på omslaget. Det finns såvitt jag vet inget vettigt svenskt ord för det, så jag använder det svengensk-klingande blurb. Det är alltså ett citat på omslaget där en mer välrenommerad person säger något bra om boken. Det är ofta en annan författare, men kan också vara någon som är särskilt väl insatt i ett ämne som boken berör och som därför har hög trovärdighet. Det är alltså trovärdigheten som är kärnan i det hela. Eftersom den debuterande författaren är okänd för framtida läsare, fungerar blurben som en slags kvalitetsgaranti.

 

blurb, Aino Trosell, Den som står dig närmast, Nina Källmodin

Blurben på baksidan av min debutbok Den som står dig närmast.

 

Problemet är att få tag i någon som är villig att läsa manuset innan tryck, ge dig ett citat i god tid så att du kan få med det när boken trycks. Som debutant är det inte alltid så lätt. På stora förlag kan deras författare faktisk blurba varandras böcker, och det är vanligare än åtminstone jag hade tänkt på innan jag började titta närmare på fenomenet med blurbar. Så om du som debutant ges ut på ett större förlag finns kanske större möjligheter att få en blurb på ett smidigt sätt, det vet jag inte.

Om du som jag debuterar på ett mindre förlag gäller det att anstränga sig lite för att få den där blurben.

Jag började klura på vilka som skulle kunna tänkas blurba min bok, och samtidigt hade så stor trovärdighet bland eventuella läsare att det skulle finnas en vits att ha blurben på omslaget. Mina tankar föll på tre kandidater, författare som jag på olika sätt haft kontakt med tidigare. Detta gjorde att steget till att fråga om en blurb inte kändes alltför långt. Samtidigt gäller det att våga fråga, det enda som kan hända är att du får ett nej. Det är inte hela världen.

I alla fall så har jag tidigare haft kontakt med Aino Trosell i mitt gamla jobb som journalist. Hon kommer också från samma ort som jag, vilket såklart känns extra roligt. Så jag frågade henne, och hon var vänlig nog att läsa hela mitt manus, lämna en fin blurb och dessutom ge mig feedback på hela genomläsningen. En riktig aha-upplevelse. Så tacksam för detta!

Vad hände med de andra två kandidaterna? En tackade nej, med en helt rimlig förklaring till varför. En sa ja, om jag hinner läsa, men jag lovar ingenting. Det blev heller inget av med den blurben.

Mitt bästa råd är att tänka brett kring vem som skulle kunna tänkas ha något att säga om ditt manus, att leta i minnet efter kontakter som du skulle kunna fråga och sist men inte minst att våga slänga ut frågan.

Lycka till!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar