Mot målet, del 1: Prioritera

22.11.2015 18:22

Nu går det att läsa första delen i en serie inlägg om att nå målet med sitt skrivande här, i mitt andra gästbloggsinlägg hos Anna Hellqvist.

Jag har försökt att bryta ner femårsplanen (att bli utgiven av förlag innan 2020) i mindre delar och kommer att skriva mer om dem här på bloggen framöver.

Första steget mot författardrömmen handlar om att prioritera.

Idag bråkar jag lite med mig själv om en annan slags prioritering: Jag vet av erfarenhet att jag skriver bäst när jag gör färdigt ett utkast utan att redigera eller läsa texten under tiden. Ändå sitter jag här med kli i fingrarna efter att få börja peta i de inledande delarna av manus fyra, eftersom det var de avsnitten som var föremål för textdiskussionen på Textlabbet under veckan som gick. Jag fick så väldigt mycket inspirerande tankar om hur texten kan vässas och få mer djup efter kommentarerna från mina kurskamrater.

Samtidigt är det kanske som mest ett tiotal scener kvar innan första utkastet av manuset är klart, och jag vet att jag borde ägna mig åt dem innan jag går tillbaka till början och redigerar. Så att jag inte sitter där i slutändan med ett välredigerat manus som saknar tio slutscener…

Jag. Ska. Inte. Börja. Peta.

Så det så. Självdisiplin är en aspirerande författares bästa vän.

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed


Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar