Mot målet, del 6: Utnyttja andras kunskap

24.03.2016 13:34

På många områden i livet är jag väldigt egensinnig: Jag litar på mig själv och min förmåga.

Så också i skrivandet. Men i livet i stort liksom i skrivandet så betyder det inte att jag tror att jag redan kan och vet allt. Det betyder att jag söker efter den kunskap jag behöver och tar till mig den, för att utvecklas. (Mot målet, del 4 handlar om just utveckling, läs mer här.)

En viktig del i att komma vidare mot sitt skrivarmål är att skamlöst använda sig av all kunskap man kan lägga händerna på.

Det finns rika resurser därute, utnyttja dem! Genom en författargrupp på Facebook, genom distanskursen Textlabbet, genom litteratur om skrivande och genom att diskutera mina texter med ovärderliga testläsare så lär jag mig massor hela tiden.

Utan det skulle jag fortfarande stå och stampa på samma ställe som för två år sedan, när råmanuset till min första bok var klart. Frågan är om det ens hade blivit en färdig bok, om jag inte brytt mig om att göra grundlig research kring vad en bok faktiskt behöver.

För att komma vidare är det alltså viktigt att aktivt ta del av den kunskap som finns.

Och precis i den andan ska jag nu ta påsklov från själva skrivande och istället  dyka ner i dessa böcker, som jag just inhandlat:

 Self editing, skrivhandbok, skrivarhandbok, redigering

Stein on writing, skrivhandbok, skrivarhandbok

Vi ses nästa vecka!

PS. Vill du läsa fler delar av bloggserien Mot målet, klicka dig in på Femårsplan i taggmolnet så hittar du alla delar, plus lite till!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Mot målet

Datum: 27.03.2016 | Av: Caroline

Vilken spännande resa! Kämpa på! /www.carolinesafstrand.se

Ny kommentar