Riva upp och lägga om

14.06.2016 11:12

Idag sitter jag i skrivhörnan igen efter några dagars ”semester”.

Återigen ägnar jag mig åt att riva upp och lägga om, den här gången i det fjärde manuset som nyss blev läst av lektör. Det har snurrat mycket i huvudet över helgen, tankar kring hur jag ska flytta om och väva ihop för att manuset ska bli ännu ett snäpp bättre utifrån de påpekanden jag fick.

Det är en lättnad att äntligen ha dokumentet framför mig och se att det faktiskt går att få till det.

Eller, nu ljuger jag, det är egentligen en lättnad att se att jag kan behålla det mesta, flytta om en hel del och skriva till bara lite nytt material. Jag är glad att merparten kan vara kvar och bara stöpas om litegrann. På så vis känns det lättare att inte tappa bort sig i omarbetningen och sitta med en ny version av manuset som jag inte vet om den är bättre eller sämre.

Det är framförallt del 2 som behöver lite extra omtanke.

Såhär långt har jag kommit där i planeringen: Jag har behållit ungefär hälften av kapitlen i del 2 helt intakta. Hälften har stommen kvar men ska skrivas om utifrån något nya förutsättningar. Några kapitel har också fått flytta till del 1, så att de kommer lite tidigare än i ursprungsmanuset och skapar en slags ljusning i mörkret. Till sist har jag klippt ut och återanvänt delar av kapitel på annat håll, bytt ut några bipersoner och lagt till en ny scen på slutet som ska öka dramatiken.

Återstår bara att skriva det som ska till också. Men det blir roligt!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar