Skriva för hand, på maskin eller på dator?

28.02.2016 15:01

Hur skriver ni bäst? Kör ni old school med penna och papper eller omfamnar ni teknikens möjligheter?

Spontant vill jag själv svara att jag skriver på datorn.

Det är ju den jag tillbringar dagarna framför, när jag jobbar med mina manus. Jag älskar programmet Scrivener (som går att ladda ner här, en provmånad gratis men sedan kostar det, och jag är inte på något sätt sponsrad av dem) eftersom det låter mig hålla ordning på scener, på hur långt jag kommit i redigeringen, på vad varje kapitel egentligen har för syfte och mycket annat. Men när jag tänker efter lite så är det här med att jag skriver på datorn en sanning med modifikation.

Jag har ju anteckningsblock fulla av handskrivet material till varje manus.

Utan alla anteckningar skulle det inte bli någon bok.

Faktum är att alla manus börjar med en hög med anteckningar och utrivna tidningsartiklar. Mer old school än så blir det knappast. Ändå ser jag definitivt datorn som mitt främsta arbetsredskap. Jag skulle aldrig sitta och skriva ett helt manus för hand, om inte annat för att jag skulle få kramp i handleden. (När jag är inne i det tidiga stadiet av ett manus och skriver det allra första utkastet skriver jag runt tio datorskrivna sidor om dagen. Vill inte ens fundera på vad motsvarigheten för hand dag ut och dag in skulle göra med min högerhand.)

Däremot är papper och penna fortfarande väldigt viktiga för mig. På papper skriver jag ner alla scener som dyker upp i mitt huvud, alla tankar kring karaktärer och handling, all research. Anteckningsblocket är heligt, i det kan jag bläddra tillbaka och se hur gammal jag kom fram till att en av huvudkaraktärerna skulle vara eller vilket år det rör sig om. Eller hur lång tid det tar för en karaktär att åka buss från punkt A till punkt B.

Papper och penna är det jag plockar fram varje gång jag får en tanke om en ny händelse i berättelsen. Har jag inte anteckningsblocket i närheten, så står det små scenanvisningar på gamla inköpslistor, tidningssidor, räkningar…

Så mitt svar på rubrikfrågan skulle nog till slut få bli så här: Jag skriver i huvudsak på datorn, men inget slår papper och penna när det gäller att skissa ner idéer och planering. (Och då ääääälskar jag min underbara Parker reservoarpenna. En av få författarpretto-prylar jag håller mig med.)

Därför packar jag idag ner datorn, block och penna. Lite annat också, förstås. Nu ska jag nämligen sluta vara avundsjuk på alla som lägger upp härliga bilder från skrivarstugor med vackra vyer över skog och sjö, och själv bege mig ut sommarstugan där jag ska få det bästa av alla världar: Familj, skrivtid och sportlov.

På återseende om några dagar!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar