Skriva vad man vet – men dubbelkolla fakta

21.03.2016 07:10

Ett vanligt skrivråd är att skriva det man vet, eller att gräva där man står.

Även om jag inte tar det bokstavligt – jag skriver ju inte direkt om en journalist som drömmer om att bli författare – så är det ganska naturligt att använda sig av miljöer man känner till i berättandet. Ibland bara som inspiration, ibland mer bokstavligt.

När man skriver om platser man känner till och namnger dem, är det extra viktigt att göra research. Vadå, tänker du nu. Om man känner till det behövs väl ingen research?

Nej, kanske inte om du var där igår. Men om du exempelvis, som jag, skriver om platser där du bott i flera år men för över ett decennium sedan, så hinner saker förändras ganska mycket. Det hela beror förstås också på i vilket tidsperiod det hela utspelar sig. Bara för att du bott någonstans år 2005, så kan du inte känna till hur det såg ut där 1980.

Grunda gärna med en plats eller ett fenomen du känner till. Men ta inte för givet att informationen du har är aktuell, utan dubbelkolla alltid.

Ett exempel från min redigering: Jag hade en man som kom hem med tunnelbanan på småtimmarna en helgmorgon. Det ändrade jag i första redigeringen till nattbuss, och gratulerade mig själv till att ha kommit på att tunnelbanan slutat gå vid det laget. Bara för att i nästa redigeringsomgång kontrollera vilka tider tunnelbanan slutar gå, och upptäcka att den går hela natten på helgerna nuförtiden.

Dubbelkolla alltid!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar