Stryka, lägga till och dra ifrån

08.04.2016 18:36

Redigering är ju en lustig sysselsättning, som egentligen går ut på att byta ord mot andra ord.

Först sitter jag där med ett råmanus, och då vet jag att manuset växer enormt i omfång när jag har börjat bearbeta det. Det har hänt att det har fördubblats när jag börjat att fylla ut luckor och lägga till fördjupningar. Så håller det på i några omgångar, samtidigt som jag tar bort textavsnitt som jag inte är nöjd med och skriver om.

Sedan stryker jag. Jag stryker övertydligheter, upprepningar, stycken som inte tillför något. Då krymper manuset igen.

Och så slog det mig, att det jag gör är att först skriva till en massa ord, för att sedan ta bort.

Lyckligtvis inte samma ord, dock. Utan förhoppningsvis nya och bättre.

Men håll med om att det är en märklig sak att ägna månad efter månad åt: Att byta ord.

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar