Dagens vårpepp– jag har bokat lektörsläsning!

11.04.2016 12:00

Jag har slagit till nu och ska få mitt fjärde manus läst av lektör i maj. Så spännande!

Hittills har jag bara använt mig av testläsare. Det brukar alltid ge välbehövlig information om hur någon annan uppfattar karaktärerna och historien, som jag själv läst sönder vid det laget.  Och så har jag det senaste året haft lyckan att få synpunkter från andra som älskar att skriva på distanskursen Textlabbet. Dessutom: Att skriva tre manus har lärt mig mycket, och jag ser själv att jag kommit långt sedan det första råmanuset.

Men hittills har jag snubblat på målsnöret.

Såhär ser facit ut:

Manus nummer ett ledde till lektörsomdöme från ett förlag och direktkontakt med förläggare på ett annat.

Manus nummer två har jag hittills fått två lektörsomdömen på, men alla förlag har ännu inte svarat.

Manus nummer tre har jag fått kortfattat beröm för från ett förlag och det ledde till direktkontakt med förläggare på ett annat förlag.

Det här kan man ju se olika på beroende på humör. Antingen som att det är sjukt irriterande att vara så nära men ändå inte nå ända fram. Eller att det är ett bevis på att det bara är att envisas lite till, så är jag hemma. För det mesta ser jag det på det sistnämnda sättet.

Och då kände jag att det är dags att ta in proffshjälp för att få till det där allra sista som ska ge mig skjuts över mållinjen. Dags för lektör alltså.

Nu kan man ju undra varför, om man ändå får omdömen från förlag. Ja, en sak är att det får man ju inte alltid. Det sägs vara ungefär ett par procent av inskickade spontanmanus som genererar ett lektörsomdöme. Det är också två olika typer av lektörsutlåtanden: Förlagen vill förstås veta om manuset är utgivningsbart, medan lektörsutlåtanden som görs på författarens egen begäran mer handlar om förbättringspotential.

Med det sagt har jag självklart också tagit till mig det som förlagslektörerna skrivit i sina omdömen.

Nu är jag spänd av förväntan på lektörens läsning av mitt fjärde manus!

Måste bara se till att redigera färdigt det till dess.

PS. Hur glad blir man inte av att bli tillagd på någons blogglista! Kika in på Katinkas blogg och läs mer om hennes nysläppta bok Diktaren, vetja!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar