En snabbskriven bok med tyngd

09.08.2018 18:32

Den som står dig närmast, eller det ursprungliga manuset, skrev jag på 3 månader.

Fast då hade jag lyxen att bara ägna mig åt skrivande, och en del textrespons, eftersom jag gick Textlabbet på Bona den hösten. Så här kom manuset till:

Nina Källmodin, Den som står dig närmast, skriva, manus

  Mina egna minnesanteckningar medan jag skrev manuset.

 

Det första, visserligen korta, råmanuset skrev jag alltså på runt en vecka!

Då hade manuset levt i mitt huvud under lång tid, både personer och scener hade börjat komma fram tydligt och jag var mer än redo att sätta mig ner och få allt på pränt. En annan orsak till att det var så snabbskrivet tror jag är att det består av många korta texter, i form av mail, sms, tidningsartiklar och liknande. Snabbskrivet betyder inte att det saknar tyngd, tvärtom. Boken tar upp ett omdebatterat ämne där det är svårare än en kan tro att dra en skiljelinje mellan svart och vitt, ond och god.

 

Egentligen hade jag sökt till Textlabbet med ett annat manus. Men under sommaren mellan antagningen och kursstart så pratade jag med en förläggare om det manuset. Eftersom de visat intresse ville jag inte jobba om det för mycket förrän de sagt sitt, så istället började jag skriva på det som sedan blev Den som står dig närmast. Jag är glad att jag skrivit ner de här datumen, för med mitt första manus har jag svårt att komma ihåg tidslinjen och det är ändå lite roligt att ha koll på processen, tycker jag.

 

Redan samma vinter skickade jag in det ursprungliga manuset till de första förlagen, och fick en del positiv respons utan att bli antagen. Sedan låg det länge medan jag höll på med andra manus. Som tur var skickade jag in det igen i höstas!

 

Nu är manuset omarbetat, många strån vassare och redo att tas emot av läsarna!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar