Ett enda ja – så är alla refuseringar glömda

26.06.2018 14:29

Det räcker med ett enda ja.

Det är kanske svårt att tänka så medan man väntar på ett ja från förlag och bara möts av nej tack.  Jag samlar alla mina lektörsomdömen och positiva refuseringar i en ”ego-mapp” som jag tagit fram och bläddrat i när det har känts som att jag aldrig skulle passera målsnöret. Ett tips för att hålla tron på sig själv och sitt skrivande uppe!

lektörsomdömen, refusering, förlag

  Ego-mappen där jag samlar lektörsomdömen och positiva refuseringar på mina manus.

Men i praktiken spelar det alltså ingen roll om du kan vada fram i refuseringsbrev (som du printat ut först, för det är väldigt få som skickar med snigelpost numera). När du fått det efterlängtade ja:et spelar refuseringarna ingen roll längre.

Under väntans tid är det ganska uppmuntrande att läsa om andra som antagits efter många refuseringen.

JK Rowling och Astrid Lindgren brukar nämnas i sammanhanget.

Idag tänkte jag redogöra för min egen refuseringshistorik när det gäller det manus som nu ska ges ut som bok. Det blev färdigt under tiden på Textlabbet. Jag har sedan dess skickat manuset till 14 (!) förlag. Av dessa har merparten skickat standardnej.

Några har dock visat uppmuntran, tackat för ett välskrivet manus och även tydligt berättat varför de inte antagit det. Ett hörde jag själv av mig till och drog tillbaka manuset ifrån när det blev antaget.

Framförallt så gick manuset hos ett stort förlag så långt som att manusgruppen rekommenderade förläggaren att ge ut det. Där stöp det visserligen, men inte förrän jag fått ett mail från förläggaren som förklarade varför.

Winai Books antog inte heller manuset på en gång. Istället skickade de med ett omdöme från lektör, som jag arbetade om manuset utifrån. Sedan tackade de ja! Idag är det ytterligare bearbetat i samarbetet med förlaget och efter antagning, och jag kan se att manuset lyft rejält under den resan. Jag känner mig väldigt hedrad att de valt att satsa på just mitt manus!

Så slutsatserna? Jag kan koka ner det i följande punkter:

Ge inte upp!

Håll fast vid den uppmuntran du får!

Var beredd att ta till dig kritik och arbeta om manuset, men gör det utan att släppa på det som är din kärna.

 

Lämna gärna en kommentar!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar