Författare + förlag = kreativt utbyte

16.06.2018 17:36

En av de absolut bästa sakerna med att bli utgiven på ett litet förlag är den snabba och enkla kommunikationen. Jag har förvisso ingen annan utgivning att jämföra med, men jag känner mig väldigt delaktig i processen fram till färdig bok på Winai books.

Det är bra, när man som jag har en hjärna som går igång på kreativitet. När den ena idén leder vidare till den andra och så vidare till nästa… Då upplever jag ändå att det är ok att skicka det tredje mailet med tankar om omslaget, utan att känna mig som den jobbiga författaren. (Mja, ok, lite då. Men oftast känner jag att det är ett utbyte, där vi bakar ihop våra tankar till en bra enhet.)

Nu är omslaget på gång!

Igår fick jag första förslaget på framsidan, efter att vi bytt tankar och idéer och landat i något som känns riktigt bra. Åh, vad pirrigt det är. Nu känns det verkligen på riktigt, nästan som att det går att ta på boken. Gillar det visuella riktigt mycket, nu är det bara textelementen som ska justeras innan framsidan är helt färdigt.

omslag, framsida, bok

  Förslag till framsida, än så länge hemligt...

Eftersom det som sagt är snabb och enkel kommunikation som gäller enades vi redan senare på fredag eftermiddag om att vi kan våga dra på mer på titel och övrig text, inte minst för att synas ordentligt i nätbokhandeln så småningom. Nu kan jag nästan inte tåla mig innan jag får se nästa förslag med justerad text.

Något annat vi ägnat en hel del kommunikation åt, jag och förlaget, är en ny titel.

Japp, jag har fått lov att släppa titeln som jag hållit fast vid så länge.

Egentligen påpekade faktiskt en av mina allra trognaste testläsare det här för längesedan. Att titeln kanske inte var helt bra, snarast en aning för avslöjande. Sedan var det en till som sade det. Och en till.

Då var det till slut dags för mig att ”kill my darling” i form av titeln som levt lika länge som manuset.

Jag måste erkänna att det var riktigt svårt att styra om tankarna och fundera på en helt annan titel. Jag har dessutom av någon anledning en förkärlek för titlar med bara ett ord, och hade lite svårt att släppa det.

Men till slut, efter många testformuleringar och smakande på ord så har vi landat i en ny titel.

Blir spännande, och aningen nervöst, att se vad ni tycker om både titel och framsida när det är klart!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Spännande!

Datum: 17.06.2018 | Av: Kerstin

Det är så roligt att få följa processen fram till färdig bok. Jag ser fram emot releasen!

Sv:Spännande!

Datum: 18.06.2018 | Av: Nina

Jag med! ;) Tur att jag har lite bollplank att använda mig av på vägen dit!

Ny kommentar