Författare ställer så konstiga frågor

13.11.2015 09:47

I en utmärkt författargrupp på nätet som jag är med i dyker det upp ganska märkliga frågor emellanåt.

Som vad som händer om en kropp grävs ner i ett potatisland. Det skulle vara lätt att tro att det var en samling bestialiska mördare som hängde på nätet, om det inte var tydligt att alla frågor ställs i researchsyfte för böcker och inte mord.

Själv funderar jag ibland på vad någon skulle läsa ut av mina google-sökningar, ja, dem jag gör under skrivandet och inte till vardags, så att säga. Jag tänker mig att någon framtida form av internetarkeolog ska sitta och klia sig i huvudet när han eller hon försöker bringa någon reda i alltihop.

Bara ett axplock av de senaste veckornas efterforskningar på nätet:

Hur åker man tåg anonymt? Vilken typ av mobiler säljer de på Maxi och hur stor är skärmen på den billigaste? Går det fortfarande att göra ägarbyte på en bil genom att fylla i ena delen av registreringsbeviset, eller måste man göra det på nätet? Hur går det till att dödförklara en människa och hur lång tid tar det? När går solen upp i Stockholm i mitten av juli? Hur lång är rulltrappan på en viss tunnelbanestation? Hur länge gäller ett kontantkort? Vilka tabbar finns det i filmen Gladiator? Vad är villkoren för att hyra bil på en bensinmack?

Faktiskt så är samtliga sökningar fakta jag behövt till mitt pågående manus. Nu hoppas jag förstås att ni blir nyfikna... Så att ni köper boken om den så småningom ges ut!

Under ett strömavbrott häromdagen, när jag ville ta reda på det där med giltighetstiden på kontaktkort – jag har aldrig själv haft något – märkte jag hur beroende av min nätkoll jag är medan jag skriver. Alla de där små faktagrejerna som jag inte ens visste att jag behövde veta. Sådant är svårt att planera och förbereda.

Vad är de konstigaste sökningarna ni har gjort i researchsyfte?

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed.


Lämna gärna en kommentar här!

research

Datum: 19.04.2016 | Av: Christina Johansson

Hej Nina
Konstigaste sökning vet jag inte riktigt, men jag kastade ut en fråga om färgen på buss 130 mellan Malmö och Lund 1989 i en Facebookgrupp som heter Bilder från Arlöv och fick nog svar som täckte en hel färgpalett.

Det roliga i sammanhanget var att denna till synes enkla fråga spårade ur fullständigt (i positiv mening). Tråden tycktes aldrig ta slut. Folk blev oerhört nostalgiska och fyllde på med berättelser om när det åkte buss till skolan 1969 och den gången de låg gömda och kastade snöbollar på buss 40, som för övrigt var grön vid det tillfället.

Ett tag funderade jag på om jag skulle skippa mitt romanmanus och skriva en bok om busstrafiken i Arlöv istället. Det roliga med alla svar man får är att det kläcker nya ideer till handlingen.

Det slutade med att jag fick klart besked från Svenska omnibussföreningen angående bussens färg, orange. På Skånetrafiken visste man nämligen inte:-)

Christina

Ny kommentar