Hur lång är en bok?

23.03.2016 15:04

Jag erkänner, jag har själv ställt frågan i rubriken: Hur lång är en bok?

Men jag tycker samtidigt att det är en konstig fråga. En bok blir så lång som den behöver vara, tror jag. Är den alltför kort eller alltför lång krävs det kanske lite mer arbete med den bara. Men huvudsaken är ju innehållet, att boken är lagom i omfång för att få sagt det den behöver säga.

Att jag själv frågade det en gång hade att göra med att min bok efter massvis av redigering plötsligt bara verkade vara hälften av en bok, eller möjligtvis en långnovell. Jag tänkte att jag nog slaktat lite för mycket av texten. Tills jag kom på att jag avmarkerat hela Del 2 och att den därför inte var medräknad i antal ord.

 Vips, så var det en hel bok igen.

Jag tror att jag skriver ganska korta böcker överlag (även när jag inte missat att räkna halva manuset). Men tycker inte att det spelar så stor roll så länge innehållet säger det jag vill säga.

En annan fråga jag hört och sett flera gånger är: Hur långt är ett kapitel?

För mig är det en icke-fråga. Ett kapitel, likväl som ett stycke, är så långt det behöver vara. Där det känns som att det ska vara en ny brytning så bryter man.

Och så var vi tillbaka till det där med att skriva på känsla… Jomen, jag värjer mig mot att skrivandet ska vara inrutat. Skriv som det blir. Bryt för kapitel där det känns rätt. Jag läser massor och har aldrig stört mig på att kapitel är olika långa, eller ens funderat på om de är det.

När det gäller om en bok är bra eller inte är sådant helt oväsentligt.

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar