Inte bara skriva – man måste läsa också!

06.04.2016 09:24

Jag tror benhårt på att man måste läsa – mycket – om man ska kunna skriva bra.

Det har att göra med att vänja sig vid språket, olika typer av röster, former, dramaturgi… Jag kan tänka mig att exempelvis en arkitekt studerar väldigt många byggnader för att ha bra referensramar att skapa utifrån, och det här är lite samma sak.

Det går att lära sig mycket genom att läsa medvetet.

Problemet med att börja läsa mer medvetet, det vill säga studera hantverket medan man läser, är att det ibland kommer i vägen för själva läsupplevelsen. Att det blir en analys av språk, form och innehåll snarare än underhållning. Men jag tröstar mig med att det förmodligen släpper när jag inte själv är inne i den värsta redigeringsfasen. Förhoppningsvis.

Tror att det var Aino Trosell som sa något liknande, att författandet lite hade förstört nöjesläsningen.

(Jag måste självklart slå ett slag för Aino, som kommer från samma lilla ort som jag!)

Hursomhelst, jag lever ännu på hoppet att jag kan fortsätta varva nöjesläsning och medveten läsning, och helt i linje med det så införskaffade vi igår en ny läsfåtölj härhemma. De gamla, ganska obekväma fåtöljerna sjöng på sista versen.

Det blev rusning till den nya läshörnan. Till och med katterna kom.

läshörna, böcker, läsa, skriva, författardröm, bok, läsfåtölj

Hmm, en regnig dag som denna är det nog på sin plats att ta med sig det utskrivna fjärde utkastet och sätta sig med rödpennan i läshörnan istället. Kanske tända lite i kaminen. Jo. Så får det bli.

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar