Läs mig! En kreativ PR-handbok - vad tyckte jag?

02.08.2018 12:26

Jag utlovade ju mina tankar om boken Läs mig! En kreativ PR-handbok av Martina Elmqvist när jag hade läst den. Det har jag nu och jag tycker absolut att det är en matnyttig bok.

 

  En bok om att marknadsföra sin bok.

 

I korthet handlar boken om hur en kan sprida ordet om sin bok. Den är indelad i olika avsnitt, exempelvis om att kontakta pressen, att hantera sociala medier, att delta i författarsammanhang som bokmässor och föredrag med mera.

 

En del var sådant jag redan visste eller hade räknat ut själv, men det kändes ändå skönt att få bekräftat att jag tänkt rätt. Annat var nya tankar som inspirerade nya idéer, exempelvis om att lägga upp Smakprov av texten så småningom och ett så enkelt tips som att länka till sin hemsida i alla mail. Det hade jag inte haft en tanke på!

 

Det är också gott om information i boken som det annars som debutant är svårt att ha helt kläm på. Inlärningskurvan är ganska brant och det är skönt att få lite hjälp på vägen. Bland annat berättar Martina hur en ska tänka kring sådant som signeringar, men också hur det fungerar rent praktiskt att få in boken i olika typer av bokhandlar och andra butiker. Jag uppskattar att boken tar upp ett så brett område och att den kan fungera nästan som en uppslagsbok för olika aspekter av att nå ut med sin bok.

 

Väldigt sympatiskt med boken är det också att det för varje del finns ett avsnitt betitlat Rimliga förväntningar. Samt att varje avsnitt slutar med vad som är ”tummen upp” och vad som bör undvikas. Bra!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Tack för en fin recension

Datum: 03.10.2018 | Av: Marthina

Vad glad jag blir att du blivit inspirerad och känt att du har nytta av boken. Tack för en fin sammanfattning!

Ny kommentar