Möblera om manuset

04.12.2018 15:02

I helgen hade jag mycket huvudbry, må ni tro.

Ett helt lass med post it-lappar, penna och ett stort pappersark fick utgöra grunden för en helt ny struktur i Fyran, det manus jag håller på att omarbeta. Eftersom det ofta är så att saker som sker i en scen är en följd av något som hänt i en föregående eller planterar något som ska ske i en efterföljande så krävdes det verkligen mycket hjärngympa för att få alla scener på plats i en ny ordning. Det går ju inte att sätta dem hursomhelst. 

Fortfarande så klurar jag på några scener och tänker flytta runt liiiite till, men på det stora hela har jag nu en helt ny struktur för manuset på plats.

Anledningen till att jag flyttar runt så mycket är för att öka spänningen, och det vill jag göra av flera orsaker. Den främsta är att manuset hamnar mellan roman och spänningsroman som det sett ut innan, och det har förlagen som väntat reagerat negativt på. Att förlag vill ha ett ganska tydligt fack att stoppa böckerna i verkar alltså stämma. En annan orsak är att jag dök på ett råd som talade direkt till mig: Att ett vanligt misstag i inskickade manus är att man först utsätter karaktären för ett hinder eller problem, för att i nästa stund lösa problemet och allt är frid och fröjd igen. Jag kände då att det är exakt vad jag har gjort i delar av det här manuset. Det ligger även i linje med vad förlag har påpekat för mig, nämligen att manuset löper på ganska motståndslöst. Fler olösta problem och mer att hålla läsaren på spänn alltså!

Ytterligare ett råd som jag försöker hålla i åtanke under redigeringen är därför: Ge INTE läsare det hen vill ha! Det vill säga, behåll spänningen och gåtan.

Jag skrev i mitt förra blogginlägg att det kändes som att jag åter tog till storsläggan när jag började möblera om allting. Fast egentligen blir det kanske inte så. Med ommöbleringen tror jag nämligen att jag behöver göra färre stora justeringar i texten i sig, snarare många små. Så det kanske jämnar ut sig.

Var är ni i skrivfasen? Skriver ni nytt, redigerar ni eller gör ni som jag och arbetar om ett ”färdigt” manus?

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar