Novell vs roman

20.11.2018 18:34

 

Ett fåtal gånger i mitt liv har jag testat att skriva novell. Jag har alltid tyckt att det är svårt med det formatet. Fast kanske beror det bara på att jag helt enkelt inte har gett det speciellt mycket tid och övning. Ibland blir jag sugen på att testa, men då blir problemet att mina idéer - som kommer ganska lätt och lustfyllt till romanerna - inte alls kommer till mig på samma sätt när det gäller noveller. Jag får total idétorka, helt enkelt.

 

Jag tycker själv att det känns lite ologiskt. Att det borde vara lättare att hitta på och att skriva en kort historia än en hel bok. När jag har funderat på det här så tror jag att det har att göra med att jag tycket om ett långsamt berättande, med en bild som klarnar lite eftersom. Som en målning som blir tydligare och tydligare för varje lager som läggs till, varje penseldrag. Då behövs det många små, små delar för att bygga upp hela bilden, medan en novell snarare behöver få delar som säger mycket. Eller hur?

 

Hursomhelst så har det hänt nu igen, att jag är sugen på att skriva novell. Detta efter att jag sett den här tävlingen hos Skriva. Det var ett intressant ämne, respekt. Det kan innebära så mycket. Och ett riktigt bra pris, med både pengar och inträde till bokmässan. Tävlingen är öppen för prenumeranter  och jag avslutade precis nu (eller, efter senaste numret) min prenumeration för första gången på flera år. Typiskt.

 

Det som får plats, Marica Källner, noveller

 

Jag har tidigare läst och bläddrar nu lite fram och tillbaka i min förlagskollega Marica Källners bok, Det som får plats. Den handlar om just vad som ryms i novellen och blandar noveller med tankar och råd kring just denna skrivform. Det är intressant för mig som aldrig har fastnat för den. Särskilt intressant är det att hon skriver att hon använder novellen för att utforska situationer, samtidigt som hon utgår från en person. Ställer sig frågorna vem är hon, vad vill hon, var befinner hon sig, vart är hon på väg och varför, om karaktären. Det är egentligen precis cis vad jag gör när jag skriver romaner. Vilket gör det ännu mer fascinerande att vi valt så olika former.

 

Jag tror faktiskt, till min egen häpnad, att jag till och med har en idé till Skrivas tävling. Om jag lyckas återstår att se.

 

Jag är väldigt nyfiken på hur ni andra som skriver ser på novell vs roman. Skriver ni båda, vilket tycker ni i så fall bäst om? Varför? Eller skriver ni bara det ena, och i så fall varför det? Är det någon som, precis som jag, tycker att novell är svårare än roman?

 

Lämna gärna en kommentar här!

Novellsnack

Datum: 20.11.2018 | Av: Claes Lundqvist

Har skrivit ett par romaner men rätt många noveller också. Det som är bra med novellen är att man kan koncentrera sig på någon enstaka handling och enstaka person. Det går ju snabbt undan och formatet är litet men samtidigt enklare än romanens där bihandlingar, bipersoner och annat kan drälla omkring i ett myller som kräver mycket tid att strukturera och utforma så att det fungerar t ex efter en tidslinje och efter logikens lagar. Min idé om en novell (den är föga originell) är att man omedelbart ska kastas in i handlingen. Läsaren ska genast ställas inför frågor vars svar man omedelbart tvingas söka genom fortsatt läsning. Ett bra sätt att börja kan vara med ”in medias res” dvs, kasta in läsaren direkt i en situation som kräver en utgång och som får läsaren att undra: Vad i hela friden är detta?” Sedan ska problem – ett eller flera presenteras och fortsättningen handlar då om hur en person eller ett par försöker lösa problemet/problemen. Det leder fram till en höjdpunkt/peripeti (katastrof eller succé) som är helt avgörande. Och slutet ska gärna innehålla en oväntad knorr eller oväntat skede. Jag har en del noveller publicerade i nån tidskrift och i internationella antologier. Den mest kända kanske är ”När Madonnan återvände till San Veronica”. Den följer i princip den klassiska mallen ovan. Du kan få den som en PDF-fil ifall du tror du kan ha någon glädje eller nytta av det. Du kan i så fall maila: ihg@telia.com

;-)

Sv:Novellsnack

Datum: 26.11.2018 | Av: Nina

Jag brukar generellt använda mig av in medias res och peripeti eller vändpunkt hör ju till även i romanen, men jag kan tänka mig att det blir ännu viktigare att få till dem rätt när man skriver noveller eftersom utrymmet är så kort och varje del måste landa perfekt för att det inte ska halta. Du har rätt i att man måste skala av en del personer och handling, kanske är det där jag fastnar eftersom jag tycker att det är intressant att få flera personers perspektiv på samma sak. Då behövs lite mer plats.

Ny kommentar