Redigering och skrivglädje

18.01.2016 12:47

Den allra friaste och mest lustfyllda formen av skrivande, för mig i alla fall, är det första utkastet.

När råmanuset väl är klart och ska genomgå redigeringsomgång efter redigeringsomgång är det svårt att få till samma flyt. Det handlar om så mycket petande och putsande. Bara när det är helt nya scener som ska läggas till går det att jämföra med att sitta och skriva det första utkastet.

Då gäller det att inte ledsna på petandet, utan försöka att använda det kreativa sinnet ändå.

Faktum är, att jag hellre redigerar ett kapitel där jag noterat att jag behöver putsa flera stycken, än ett där jag mest har noteringar om felstavade ord eller konstig ordföljd. Det är mycket roligare att bygga stämning än att flytta komman och rätta omkastade ord. Då får jag ju tänka till, måla upp bilder.

Så jag försöker att fokusera på de delarna av redigeringen, och göra det andra i förbifarten.

Men den senaste veckan har jag varit otroligt trött på petande i texten.

Därför kändes det extra skönt idag att komma in i ett rejält redigeringsflow där jag kunde vända och vrida på större textmassor och riktigt kände hur inspirationen rann till igen. Inte bara har jag jobbat igenom och gjort om flera kapitel ganska rejält, utan jag har även en hög med nya anteckningar om saker som ska vävas in i avsnitt längre fram, för att förbättra och fördjupa.

Nu ska jag vara ledig ett tag, men hoppas att redigeringslusten håller i sig tills jag är tillbaka hos manuset (och bloggen) om sisådär 1,5 vecka.

Ha det gott så länge!

Du kan läsa nya inlägg i denna blogg via RSS feed

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar