Se sitt eget manus med ny blick

12.07.2018 12:55

I helgen har jag ägnat mig åt att läsa igenom nästan hela det manus jag tänkt arbeta om.

Bara drygt 50 sidor återstår. Jag läser med pennan i hand och markerar allt jag reagerar på. Som jag ser det finns bara en chans att fånga de första spontana intrycken av texten när den legat en längre tid. Skriver stora plustecken i kanten för passager som har bra flyt och tillför något till handlingen, stora streck över textdelar som är onödiga eller tillkrånglade. Då brukar det också stå LIM i marginalen. Det är min egen kod för Less is more… Det vill säga en påminnelse om att förtäta och skala bort det som är överflödigt.

Det har gått över 1,5 år sedan jag läste det sist, vilket gör att jag verkligen kan se det med helt nya ögon. Jag minns inte allt och har inte längre den där alltför närsynta blicken som det lätt blir när man petar och petar i ett manus.

Det som jag ser tydligt nu är vad förlagen sett när de skickat sina refuser men samtidigt lämnat omdömen om manuset och vad de skulle vilja se förbättrat. Det är skönt. För det innebär att jag har en klar uppfattning om vad som behöver göras för att få manuset bättre, mer spännande och mer trovärdigt.

 

Nyckelmeningar för redigeringen är:

·         Konkretisering och identifikation (de första ca 100 sidorna)

·         Förstärkt hot/driv

·         Fördjupa S och deras relation

·         Ta bort avsnitt med sms, mail etc som inte tillför något som inte framgår (eller kan framgå) på annat sätt

·         Avslöja ej plottwist för tidigt

 

Det här är faktiskt också mer eller mindre vad jag hade skrivit ner som nyckelord utifrån de lektörsomdömen och utlåtanden jag fått från förlag. Jag hade det nämligen ute en vända till förlag under hösten 2016. Inför förra sommaren skrev jag ut det för att börja läsa igenom och redigera, men istället blev det Den som står dig närmast som fick första tjing vid skrivbordet. Nu har snart hela två år gått!

Nu är det dags, och då är det skönt att vara enig med förlagslektörerna om vad manuset behöver.

 
Skriv lugnt i värmen!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar