Skicka in ett omarbetat manus

28.07.2016 19:16

Jag har aldrig skickat in ett omarbetat manus.

Det beror varken på lathet eller på brist på feedback från förlagen. Anledningen är helt enkelt att jag alltid har haft ett nytt manus uttänkt i huvudet som jag längtat efter att få börja skriva på så fort det pågående har blivit färdigt. Så när jag har fått lektörsomdömen från förlagen om ett inskickat manus så har jag redan varit djupt försjunken i en annan berättelse.

Men nu tänkte jag hoppa mellan med ett gammalt projekt innan jag börjar på nästa bok.

Det jag har hört är följande: Om ett förlag skickar lektörsomdöme så är det en uppmuntran att jobba om och skicka in på nytt, även om det inte uttryckligen står så. Och att det även är ett sätt att visa förlagen att man tar till sig synpunkter som kan förbättra manuset istället för att envist hålla fast vid ursprungsversionen, samt att man är beredd att lägga manken till med ytterligare redigering.

Om det här stämmer har jag ingen aning om… än.

Därför blir det extra spännande att se hur manuset tas emot så småningom. Manuset jag ska sätta tänderna i har jag redan strukturerat om helt, mer om det arbetet kan du läsa här. Sedan har det fått vila medan jag finslipade manus nummer fyra. Nu är det inskickat till ett antal förlag och tja, det är väl dags att ta tag i den där omarbetningen nu då.

På listan över förlag att skicka omarbetningen till står naturligtvis de som skickat något slags omdöme gällande ursprungsmanuset. Spekulerar också i att döpa om det och skicka det till några som verkade ganska kallsinniga inför den första versionen. Någon som har erfarenhet av sådant?

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar