Status för manusen i byrålådan

18.06.2018 20:24

Jag lovade ju att uppdatera er om manushögen härhemma, så här kommer en genomgång:

Manuset som blivit antaget var det tredje jag skrev.

När jag slutade blogga sist höll jag på att skriva manus nummer fyra. Vilket faktiskt är lite lustigt, för det är även nu manus nummer fyra jag tänkt ta tag i. Det har varit färdigt länge, varit ute hos förlagen och samlat ihop en ganska imponerande hög av lektörsomdömen. Sedan har det legat utskrivet och väntat på att jag ska läsa igenom det och börja bearbeta det efter de synpunkter jag har fått.

Jag har skrivit om det förr. Våndan i att ta sig i kragen och läsa igenom ett manus. Rädslan för att det ska kännas som skräp. Så jag är både peppad och en liten aning skräckslagen inför det här.

De första två manusen, de kommer aldrig mer att lämna byrålådan.

Och det säger jag utan någon som helst sorg. Ingen ånger heller. Det första manuset jag skrev var det som fick mig att passera mållinjen och konstatera att jag kunde faktiskt få ihop en hel bok. Det har nog alltid varit dess viktigaste uppgift. Sedan var det inte fy skam att det faktiskt fick en del trevlig feedback, och det gav i sin tur en bra skjuts på väg till manus nummer två.

Manus nummer två, ja, det ligger också kvar i byrålådan numera, men det har varit ute i flera omgångar och lärt mig massor om do's and don'ts när det gäller att omarbeta ett manus. Åtminstone tror jag det, nu när jag ska göra det för andra gången.

Men mer om dessa lärdomar tänkte jag faktiskt berätta i ett annat inlägg.

Till dess, skriv lugnt!

 

Lämna gärna en kommentar här!

Inga kommentarer hittades.

Ny kommentar