Var med och tyck till - vilket omslag är bäst?

29.06.2018 15:26

 

Jag hade nog aldrig föreställt mig att vägen fram till en färdig bok skulle vara så rolig.

Om jag föreställt mig något så var det jublet när jag väl fick ett ja, smällen från champagnekorken och hur det skulle kännas när den färdiga boken fanns i bokhandeln.

Men det är så spännande att ta fram alla delar som ska bli den färdiga boken!

Som nu. Efter några turer fram och tillbaka har vi landat i två alternativ för hur framsidan av boken ska se ut. Såhär:

framsida, bokomslag, blurb, Nina Källmodin, Den som står dig närmast

Eller såhär:

framsida, bokomslag, Nina Källmodin, Den som står dig närmast

Skillnaderna är små men gör en del för intrycket.

På den övre varianten är typsnittet på mitt namn är valt för att det ska se handskrivet ut och på så sätt länkas ihop med den linjerade bakgrunden. Och så ligger blurben fram. (Mer om detta i ett senare inlägg, men helt kortfattat så är en blurb ett uttalande av någon namnkunnig person eller tidning som säger någonting bra om boken. Verkar inte finnas något vettigt svenskt ord att översätta detta fenomen till.)

På det nedre alternativet har mitt namn samma typsnitt som titeln, vilket gör ett kraftfullt intryck, och blurben har fått flytta till baksidan.

Ahh! Jag gillar dem båda och känner att det blir lite som med ens egen text – till slut är man helt blind för vilket som blir bäst.

Så hjälp mig! Vilket föredrar ni och varför? Eller, vilket ogillar ni och varför?

Lämna gärna en kommentar här!

Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Bokspionen

Jag tycker det undre! Det ser ”renast” ut!

Lycka till!

Sv:Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Nina

Tack för ditt svar och för lyckönskningen <3

Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Ann-Sofie

Vid en första anblick tyckte jag att det understa såg mer harmoniskt ut, men sedan såg jag den linjerade bakgrunden och den rivna kanten och tänker att omslaget har en tanke som framhävs av det handstilslika typsnittet, och det gör mig mer nyfiken. Så det är det bästa. Sedan gillar jag inte blurbar, men det är ju en annan sak, och det är ju en trevlig text ur författarens synvinkel. ☺ Grattis till din bok!

Sv:Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Nina

Tack för att du förklarat så fint hur du tänkt och reagerat. Blurbens vara eller inte vara på framsidan har vi stött och blött... och nu låter jag er komma med synpunkter och hoppas bli klokare ;) Tusen tack! <3

Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Majsan

Den första är helt klart bäst . Tack o hej och naturligtvis lycka till. / Majsan

Sv:Bokomslag

Datum: 29.06.2018 | Av: Nina

Tack för din synpunkt och för din lyckönskan! <3

Ny kommentar