"Bra att ha"-bok

05.11.2015 12:33

Det här boktipset är mest ägnat åt alla er som också skriver, och som skriver böcker av det allvarligare slaget:

Det finns en bok som åker fram från hyllan ganska frekvent när jag skriver, och den är kanske lite otippad: Det är en bok om diagnostisering av psykiska störningar enligt systemet DSM. Den version jag har är version DSM-4, på bilden en nyare sammanställning som finns ute i bokhandeln idag. Mitt exemplar köpte jag för tio kronor på loppis, och när jag ser vad de kostar i nypris så var det verkligen ett fynd.

referenslitteratur, boktips

Ett fynd var det också eftersom diagnoskriterierna ger en djupare insikt i hur personer som bär på en viss typ av psykisk störning kan uppleva världen, och hur de kan tänkas handla utifrån det. Mycket användbart under skrivandet. Nu vill jag förtydliga: Ingen av mina karaktärer har någon namngiven diagnos, varken på pappret eller i mitt huvud, och jag är inte intresserad av att sätta en sådan på dem heller. Det jag är ute efter är mer att se vad som anses gå utanför det normala, och då är den här boken en guldgruva.